colorful gradient background

Project Based Learning

verbanden samenhang gevolg project based learning oorzaak oplossingsgericht

Waarom John Dewey College? Directeur Gert-Jan legt het uit.

Ben jij nieuwsgierig en creatief? Dan is John Dewey College de school voor jou. Dat zijn namelijk de kenmerken die al onze leerlingen verbinden.

John Dewey College is anders dan alle andere scholen die je kent. Echt anders. Onze school is het enige lyceum waar je leert door te ervaren. Hier werk je aan projecten waarmee je de omgeving groener, leuker en mooier maakt. En je denkt mee over de ontwikkeling van onze school en ons onderwijs.

Als de schooldag voorbij is, ben je ook echt vrij. Op John Dewey College heb je geen huiswerk, geen toetsen én (bijna) geen boeken. En toch ga je net zoveel leren als op andere scholen. En misschien wel veel meer!

Nieuwsgierig geworden naar onze school? Deze zes leerlingen vertellen je wat je gaat meemaken als je voor John Dewey College kiest.

Of ontdek alvast meer over de projecten:

verwonderen begrijpen creëren onderzoeken reflecteren

Alwin vertelt je alles over Project based learning

Op John Dewey College doen we aan ‘Project Based Learning’ een methode die je in Nederland eigenlijk nergens anders ziet.

Behalve de gewone vakken, zoals Nederlands, Engels en wiskunde, leren we voor een groot deel tijdens projecten. Dan passen we wat we geleerd hebben gelijk toe, om echte oplossingen voor problemen te bedenken, ontwerpen en produceren.

Dat gaat altijd op dezelfde manier. Stap één is verwonderen. Dan ga je vragen stellen. Wat weet ik al van het probleem, wat zou de oorzaak kunnen zijn, dat soort dingen. Daarna gaan we onderzoeken. We proberen dan zoveel mogelijk over het probleem te weten te komen. De derde stap is begrijpen. We hebben dan een goed beeld van het probleem en bedenken hoe wij het op gaan lossen. Het leukste komt als vierde, dan gaan we die oplossing ook echt produceren!

De vijfde en laatste stap is reflecteren. Wat hebben we geleerd van dit project, wat kan er nog beter, hoe zouden we het de volgende keer aanpakken? Daar zijn we eigenlijk iedere dag mee bezig tijdens onze dagstart. We bespreken dan met de hele klas wat we de dag ervoor hebben gedaan en geleerd en wat we tijdens de komende dag allemaal gaan doen.

Uiteindelijk is daarom geen dag hetzelfde op John Dewey College!

Geen dag is hetzelfde op het John Dewey College

huiswerkvrij anders begeleiding nieuw vrije tijd

Sybren praat je bij over de voordelen van een huiswerkvrije school

Op John Dewey hebben we iets langere dagen dan op veel andere scholen. Dat klinkt misschien niet zo fijn, maar dat is het wel! Bij ons ben je namelijk helemaal klaar als je naar huis gaat. Huiswerk hebben we hier niet, ook bijna geen boeken trouwens. En als je toch nog even wil doorleren, dan kan je gewoon op school blijven en wordt je geholpen door de docenten, die zijn er altijd voor je. Het is superfijn dat je ze vragen kan stellen als je iets niet begrijpt.

Mijn vrienden, die voor andere scholen hebben gekozen, zitten ’s avonds met huiswerk. Ik kan dan gewoon genieten van mijn vrije tijd, hoe fijn is dat?

actief projecten nieuwsgierig oplossen doen

Gioia vertelt over hoeveel zij leert door te doen

John Dewey College is het enige Lyceum waar je niet alleen hoeft te luisteren naar de docent in een lokaal, maar waar je zeker net zo veel gaat doen en ontdekken. Veel kinderen zijn helemaal niet gemaakt om de hele dag stil te zitten. Het is moeilijk om je zo lang te concentreren en alles te onthouden.

In de ochtend hebben we normaal gesproken wel gewoon lessen, hoor, en je krijgt tijd om te lezen. Maar daarna gaan we bijna elke dag op stap. Vaak werken we dan aan één van onze projecten. Bijvoorbeeld om de Binckhorst groener te maken, of om van zwerfafval uit de Vliet nieuwe producten te maken. We gebruiken dan wat we tijdens de lessen hebben geleerd direct om de wereld een beetje beter te maken.

schoolgebouw invloed uniek ontwikkeling meedenken

Mauro vertelt over hoe jij kan meebepalen over de school

John Dewey College is nieuw en helemaal anders. Omdat we pas net begonnen zijn, is de school ook nog niet helemaal af. Wij leren hier heel veel, maar onze docenten en de directeur geloven dat zij ook veel van ons kunnen leren.

Samen zijn we op zoek naar de beste manieren om onze schooldagen in te vullen. Onze mening wordt gevraagd en daar wordt ook wat mee gedaan. We hebben dus grote invloed, dat is supergaaf en best uniek!

Een van de leukste dingen is dat we ook gaan helpen bij het ontwerpen van ons nieuwe schoolgebouw. Straks staat er dus een school op de Binckhorst, die ook een beetje door ons is gemaakt! Echt iets om ons hele leven nog trots op te kunnen zijn.

onthouden praktisch toepassen leren ervaren

Ryan legt uit hoe hij meer onthoudt door te ervaren

Op John Dewey College is het onderwijs anders ingericht dan op alle andere scholen. Van mijn vrienden op andere scholen hoor ik dat ze veel moeten stampen voor toetsen en overhoringen. Op die manier leren ze denk ik best veel, hoor. Maar ik heb hier ontdekt dat je dingen veel makkelijker onthoudt door ze te ervaren.

Als je in de praktijk bezig bent met wat je geleerd hebt, blijft de stof veel beter hangen. We leren dus op een hele andere manier. Dat klinkt misschien spannend, maar het werkt echt! Eigenlijk denk ik dat ik hierdoor veel meer leer.

En het past goed bij mij, want ik hou er helemaal niet van om de hele avond dingen uit mijn hoofd te moeten leren, zeker als ik niet goed weet waar ik het later voor ga gebruiken.

Hier heb ik ontdekt dat je dingen veel makkelijker onthoudt door ze te ervaren

formatief vertrouwen modern motivatie aandacht

Geen toetsen en cijfers? Yara vertelt hoe dit werkt!

Bij ons leer je op een andere manier. Daar hoort bij dat we ook geen toetsen en cijfers hebben, zoals op andere scholen. Onze docenten besteden hun tijd aan ons in plaats van aan nakijken. Zo leren ze ons echt goed kennen en weten ze wat we nodig hebben om op het juiste tempo te blijven leren.

Zij houden goed in de gaten of we er klaar voor zijn om bijvoorbeeld naar het volgende jaar te gaan en welk niveau we aankunnen.

We worden dus gemotiveerd door onze docenten, niet door ons rapport, en dat werkt eigenlijk veel beter! Het scheelt een hoop stress en dat helpt weer bij het leren.